Додаток 1 до листа
Міністерства
освіти і науки України
від 01.07.2014
№ 1/9 - 343
Педагогічні особливості
навчання учнів шостих класах
Серед новацій 2014/2015 навчального року такі: учні шостих класів, які вивчали дві іноземні мови у п’ятому класі –
продовжують вивчення за бажанням. Продовжиться, розпочате у п’ятому класі,
вивчення інформатики; передбачено посилення використання здоров’язбережувальних
технологій; підвищена увага приділятиметься природничій та екологічній освіті,
оскільки розпочнеться вивчення двох природничих дисциплін географії та біології
- важливою пропедевтичною базою для цього стало вивчення природознавства у 5-му
класі.
У
віковій психології діти шостого класу потрапляють у період молодшого
підліткового віку (з 11 років). Тобто вік учнів 6 класу можна назвати перехідним від молодшого шкільного до молодшого
підліткового або початком переходу
від дитинства до юності.
Ранній підлітковий вік – найскладніший
період у розвитку дитини. У цей час відбуваються різкі якісні зміни, які
стосуються усіх сфер функціонування особистості: відбувається бурхливий
фізичний і розумовий розвиток, етичне і соціальне дорослішання, дитина має підвищену
збудливість, імпульсивність, на які накладається статевий потяг, часто
неусвідомлений.
Важливим
психічним новоутворенням раннього підліткового віку є розвиток довільності
всіх психічних процесів. Учні-підлітки уже можуть самостійно концентрувати
увагу, розвивати пам’ять і мислення,
регулювати власні емоційно-вольові процеси тощо.
Здатність сприйняття
своєрідна: діти сприймають оточуючі предмети і явища неточно, тобто виділяють
випадкові ознаки і особливості, що з якихось причин привернули їх увагу.
Протягом навчання у шостому класі відбуваються кількісні та якісні зміни
процесу сприйняття. Кількісні зміни полягають у
збільшенні швидкості процесу сприйняття та кількості сприйнятих об'єктів,
розширенні обсягу їх запам'ятовування тощо. Поступово в учнів формується
здатність спостерігати явища навколишньої дійсності, тобто, виходячи з певної
мети, помічати їх, виявляти істотні деталі, з'ясовувати взаємозв'язки між
ними.
Ці
особливості учнівської психіки слід враховувати у процесі навчання. Вже з
перших уроків у 6 класі учням бажано пропонувати завдання на
спостережливість, виявлення істотних ознак предметів, встановлення зв’язків
між кількома об’єктами тощо.
Пам'ять учнів у
цей час має переважно наочно-образний характер. Учні краще запам'ятовують
зовнішні ознаки предметів, ніж їх логічну змістову сутність. У пам’яті учнів
цього віку зв’язки між окремими частинами явища, що вивчається, є нестійкими.
Учні погано уявляють собі загальну структуру явища, його цілісність і
взаємозв'язок компонентів. Запам'ятовування, зазвичай, носить механічний
характер, заснований на враженнях та багаторазовому повторенні. Тому процес відтворення
завченого вирізняється неточністю, великою кількістю помилок, завчене недовго
утримується в пам'яті. Віковий період 11-12 років характеризується переходом
від механічної пам’яті до смислової, яка формується під впливом навчання і
має вирішальне значення у здобутті
знань. Учні вже починають робити перші спроби, щоб запам'ятати доступний для
них матеріал не дослівно, а осмислено.
Необхідно
систематично, впродовж тривалого часу, повторювати з ними пройдений
навчальний матеріал. Необхідно пам'ятати і про дослівне запам'ятовування й
відтворення, яке є важливим засобом нагромадження словникового запасу і
культури мовлення, розвитку довільної пам'яті та самоконтролю, уміння
помічати помилки у відтвореному та їх виправляти. З цією метою учням потрібно
пропонувати багато задач і вправ, призначених для усного розв’язування.
В учнів 6 класів переважає мимовільна увага
(короткотривала), дитина легко відволікається на який-небудь подразник,
активно реагує на все нове, яскраве і незвичайне. Зосередження уваги на
одному і тому ж об'єкті важко дається учням у цьому віці і призводить до
швидкої стомлюваності. Це звісно заважає процесу навчання. Всі ці фактори
потрібно враховувати під час організації навчального процесу.
Усвідомлення
учнями значущості навчального матеріалу та важливості його засвоєння - умова
стійкості довільної уваги. На кінець 6 класу обсяг і стійкість уваги дещо
зростають. Учням можна пропонувати більші за обсягом тексти для самостійного
читання, складніші задачі (з більшою кількістю дій) для розв’язування. З
метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів бажано пропонувати
їм самостійно складати задачі і ставити однокласникам запитання, які
стосуються вивченого теоретичного матеріалу. Така практика розвиває пам’ять і
увагу в учнів та вимагає вивчення теоретичного матеріалу.
Щоб сформувати
прийоми довільної уваги, слід поруч із звичайною діяльністю пропонувати учням
завдання з її перевірки, а також завдання на складання плану діяльності та її
контролю. Стійкість уваги посилюється,
коли зміст діяльності викликає зацікавленість, коли в об’єктів, що
вивчаються, постійно виявляються нові особливості.
Від стилю мислення багато в чому залежить успішність
дитини у навчанні та подальшому житті. Тому навчальний процес має
підтримувати довготривале мислення. З цією метою на уроках слід заохочувати
учнів до роботи з підручником, систематично працювати над розвитком усної і
писемної мови школярів (коментування дій, усні вправи, складання учнями задач
і запитань), розв’язувати багато задач з логічним навантаженням, пропонувати
учням творчі завдання, пов’язані з опрацюванням різних видів інформації та
відповідним поданням їх виконання. У
презентаціях бажано використовувати гіперпосилання.
Крім того, що відбуваються зміни в когнітивній сфері, в
цьому віці змінюється й головна діяльність учнів. Якщо у початкових класах головною діяльністю
учнів була навчальна, то поступово в учнів
6 класу на перше місце виходить міжособистісне спілкування з дорослими
і ровесниками, суспільно корисна праця, що позитивно позначається на розвитку
психіки та особистості загалом. Навчання залишається важливим для дітей цієї
вікової категорії, але пізнавальний інтерес до навчання знаходиться на стадії
зацікавленості: легко виникає і легко згасає. Здебільшого він спрямований на процес навчання, а не на його зміст.
Навчальні труднощі молодших підлітків багато в чому залежать від
емоційної сторони навчання, інтересу, заохочення, похвали вчителя чи їх
відсутності. Якщо вчитель не стимулює
самостійність та ініціативу в учнів, а лише наставляє і контролює результати
їх навчальної діяльності, то підлітки втрачають інтерес до навчання. Тому на уроках в 6-х класах слід приділяти
значну увагу ігровим моментам.
Розглянуті вище
психологічні особливості учнів-шестикласників є загальними і найтиповішими
для дітей даної вікової категорії. Вчителю слід мати на увазі, що вікові
закономірності завжди проявляються через варіації індивідуальних якостей, які
залежать від особливостей організму конкретної людини та її психіки.
У шестикласників
підсилюються індивідуальні особливості розвитку, пов’язані з розвитком
самостійного мислення, інтелектуальної активності, творчого підходу до
вирішення завдань. У цей період важливо, щоб вчитель допоміг учню навчитися
самостійно здобувати знання: користуватися додатковою літературою,
довідниками, словниками, комп’ютером, Інтернетом.
У 2014/2015 навчальному році 6 класи загальноосвітніх навчальних закладів
перейдуть на навчання за новими програмами для учнів 5–9 класів загальноосвітніх
навчальних закладів з якими можна ознайомитися на сайті Міністерства
освіти і науки України за адресою: www.mon.gov.ua.
Для учнів 5-х класів чинними є
рекомендації надані у листі Міністерства від 24.05.2013 р. № 1/9-368 «Про організацію
навчально-виховного процесу у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів
і вивчення базових дисциплін в
основній школі»
При виборі навчального плану для
учнів 5-6-х класів необхідно користуватися наказом Міністерства освіти і
науки України від 29.05. 2014 № 664
«Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
України від 03.04.2012 р. № 409» та листом МОН від 11.06.2014 № 1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру
2014/2015 навчального року».
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий